LossaFästStäng

AL8000: modulär linjärmotor-familj med kvalitetsstämpel ’Made in Germany‘

Högdynamiska linjärmotorer med flexibelt byggsystem

Med sin stora erfarenhet att utveckla roterande servomotorer har Beckhoff utvidgad portföljen inom området drivteknik med ännu en innovativ produkt. Tillsammans med vårt dynamiskt växande dotterföretag Fertig Motors har vi utvecklat en ny generation av effektstarka och modulärt uppbyggda linjärmotorer.

Den nya produktfamiljen AL8000 baseras på ett modulärt byggsystem av linjärmotorer och magnetplattor. Användaren kan välja mellan de tre modellbreddarna 50 mm (AL8x2x), 80 mm (AL8x4x) och 130 mm (AL8x6x). Ytterligare finns inom varje modellbredd ett brett spektrum av olika linjärmotortyper med avseende på längd, lindningstyp och kylningssätt. Standard-produktportfolion omfattar totalt 28 olika linjärmotorer för kraftfulla och högdynamiska drivapplikationer med linjäraxlar. Beroende på linjärmotorns storlekar kan den maximala kraften vara från 120 till 6750 N och den maximala hastigheten upptill 12 m/s.

Linjärmotorerna är – som de redan etablerade roterande servomotorerna AM8000 – en helt utvecklade och producerade i Tyskland. Det garanterar en jämn och hög produktionskvalitet och en hög tillgänglighet med korta leveransvägar för att kunna säkra långtidsstabila och högtillförlitliga applikationer med linjärmotorer. Ytterligare fördelar finns inom service och support så kunders önskemål kan uppfyllas flexibel och snabbt.

Modulär spolkoncept

Den modulärt uppbyggda skytteln sätts ihop av enskilda, identiska segment, vilket förenklar tillverkningen och lagerhållningen. Beroende på vilken linjärmotorn som har beställts kan produktionsprocessen snabbt och enkelt ställas om till motsvarande antal segment. Ytterligare en fördel ligger i den symmetriska uppbyggnaden av linjärmodulerna. Symmetrin i linjärmodulerna gör det enkelt att bygga ut systemet och det innebär också att avstånden mellan montagehålen blir den samma över hela AL8000-serien. Det underlättar konstruktionsarbetet och gör att skytteln får en jämn kraft- och temperatur-fördelning i hela motorsystemet utan kritiska högtemperaturområden.