LossaFästStäng

Mer plats för tillväxt

Beckhoff Automation expanderar i Rheda-Wiedenbrück, Tyskland

Det Verl-baserade företaget planerar att flytta in i nytt centrallager nära huvudkontoret för att utöka logistikkapaciteten. De senaste årens starka försäljningstillväxt och de positiva utsikterna för framtiden innebär att Beckhoff behöver göra omfattande och hållbara utökningar av lagerkapaciteten.

Förutom byggprojekten vid huvudkontoret i Verl planerar Beckhoff att bygga en ca 70 000 kvm stor logistik- och produktionsanläggning i närliggande Rheda-Wiedenbrück. Ca 25 000 kvm av hallen kommer att vara höglager. Byggnaden är framtagen av fastighetsinvesterings- och byggföretaget Dietz AG i samarbete med Beckhoff och kommer att hyras av Beckhoff på lång sikt. ”Vi är glada över att ha stöd av Dietz AG som kompetent samarbetspartner med stor erfarenhet inom logistikområdet. Vi är nu i den gemensamma planeringsfasen. Byggnaden kommer att vara inflyttningsklar i slutet av 2025”, meddelar Hans Beckhoff, VD för och ägare av Beckhoff Automation. Tomten förmedlades av logistikfastighetskonsulten Logivest.

Centralicerad logistik i slutet av 2025

Beckhoffs centrala logistikavdelning flyttar till nya fastigheten. Avdelningen kommer förses med färdiga produkter från Beckhoffs samtliga produktionsområden. "Alla europeiska kunder får sina beställda produkter direkt från centrallagret. Utanför Europa får filialer och distributörer leveranser från centrallagret”, förklarar Johannes Beckhoff. Frederike Beckhoff tillägger: "Vi erbjuder våra kunder snabb leverans av produkter direkt från lagret, med de kortaste leveranstiderna. Det kräver lagerkapacitet som vi nu får med det nya centrallagret och som ger oss potentiella tillväxtmöjligheter kommande år.”

Fortsatt planering av nya byggnader i Verl och Rietberg

Parallellt fortsätter Beckhoff att planera för expansion av produktionsanläggningarna och nybyggnationer i direkt anslutning till företagets nuvarande huvudkontor i Verl-West. Vid Gütersloher Strasse ska man även bygga det planerade administrationsklustret. ”Den nya fastigheten i Rheda-Wiedenbrück ger oss avsevärt mer utrymme att komplettera våra produktions- och administrationskluster i Rietberg och Verl. Detta kommer också att hjälpa oss att vidareutveckla vårt företag på East Westphalia-Lippe-anläggningen i framtiden. Enda sättet att möta den ständigt ökande efterfrågan på automatisering är om vi har det utrymme som krävs för att göra det”, fortsätter Johannes Beckhoff.

Automationsteknik säkerställer framsteg och välstånd för samhället

Beckhoff grundades 1980 och har vuxit kontinuerligt sedan dess. Sedan år 2000 har företaget ökat försäljningen med i snitt 15% om året. 2022 hade Beckhoff en försäljning på EUR 1 515 miljarder med ca 6 000 anställda världen över. Beckhoff avser att fortsätta den tillväxtkurvan även framöver. Förutsättningarna är goda eftersom det behövs högteknologiska automationskoncept för att möta behoven hos den växande världsbefolkningen på ett resurssnålt och hållbart sätt, och det uppnår Beckhoff med sina produkter. Toppmodern automationsteknik från Beckhoff används inom nästan alla branscher: klassisk maskinteknik, vindkraftverk och battericellstillverkning, process- och underhållningsindustrin samt smart byggnadsautomation är bara några exempel.

Ms. Jessica Johansson

Beckhoff Automation AB